Zin en onzin van sociale media bij schadeanalyses Afdrukken E-mailadres
AddThis Social Bookmark Button

Op uitnodiging van het gerenommeerde internationale tijdschrift “Engineering Failure Analysis” werd door onze zaakvoerder, Dr. ir. Frans Vos, en Mr. Sam Verbeke van Nelissen Grade advocatenassociatie, een artikel geschreven met de voor zich sprekende titel “Sense and nonsense of social media in failure analysis”. De aanleiding voor deze uitnodiging was de deelname van Dhr. Vos en Mr. Verbeke aan de Internationale Conferentie voor Engineering Schadeanalyse ICEFA 2012, van 1 tot 4 juli 2012 in Den Haag (NL), waar zij een presentatie verzorgden in verband met de verdragende gevolgen die het deelnemen aan discussiegroepen op sociale media - zoals facebook, twitter, Linkedin en Sunzu - kan hebben qua aansprakelijkheid, ook in de wereld van de schadeonderzoeken.

De samenvatting van het artikel en de presentatie vindt u hieronder. Bestelling van het volledige artikel is mogelijk via deze link.

 

Linkedin, facebook, twitter, ecademy en gelijkaardige sociale media zijn gemeengoed geworden in onze moderne maatschappij. Bedrijven die nog niet op deze platformen actief zijn, zullen onvermijdelijk achterstand oplopen t.o.v. hun concurrenten die de wereld van de sociale media wel hebben omarmd, bv. in hun marketingstrategie, communicatie met hun klanten en met andere stakeholders.

Ook wat communicatie over technische onderwerpen betreft winnen sociale media aan invloed als platformen voor discussie, uitwisseling van ideeën en ervaring enz. Het is niet anders in de wereld van de schade- en accidentanalyses. Alleen al op Linkedin zijn er verschillende tientallen groepen – open of gesloten – waarop wordt gedebatteerd en gestipuleerd over schadeanalyse in het algemeen, over bepaalde types schade of over schade aan bepaalde producten of installaties in het bijzonder. Maar wat zijn de risico’s van participatie in deze groepen? Zijn alle deelnemers voldoende gekwalificeerd om een advies te geven? Als je een vraag lanceert, is het dan verstandig je eigen antwoord en actieplan samen te stellen, gebaseerd op adviezen die veelal kort en soms zelfs tegenstrijdig zijn? Adviezen in dit soort groepen moeten inderdaad met de nodige omzichtigheid worden benaderd. En wat met de onvermijdelijke juridische gevolgen en allerhande aansprakelijkheden voor iedereen die aan discussies in technisch georiënteerde sociale mediagroepen deelneemt, als vragensteller en/of als adviesverstrekker?

De invloed van sociale media op ons dagelijks leven wordt inmiddels al beschreven door vele wetenschappers, maar de informatie met betrekking tot de invloed van sociale media op strikt technische discussies is veeleer beperkt en zelden beschreven door ingenieurs of andere technisch ervaren mensen. Dr. ir. Vos is zelf reeds vele jaren actief in de sociale media en is een ervaren schadeanalist en consultant over de eigenschappen en toepassing van materialen in onze industrie en maatschappij. Hij zal zijn persoonlijke visie geven over de rol die sociale media effectief kunnen spelen in de wereld van de schadeanalyse en zal tegelijk stilstaan bij de risico’s die gepaard gaan met het ongebreidelde, maar gevaarlijke geloof dat meer en meer mensen hebben dat sociale media al hun dagelijkse technische problemen zullen helpen oplossen.

 

Vertaling van het Engelstalig abstract dat werd ingediend voor ICEFA 2012.

 

Auteurs:

Dr. ir. F.J.H. Vos, Stichter en zaakvoerder Materials Consult bvba

Sam Verbeke, Advocaat, Partner bij Nelissen Grade advocaten, Leuven

 

ICEFA1000x130

 

 
NederlandsEnglish