Onze blog
Over sushi, massatransport en intergranulaire corrosie Afdrukken E-mailadres
AddThis Social Bookmark Button

sushi

Strak georganiseerd en netjes in het pak, dat is het minste wat je kan zeggen van de vele heerlijke sushihapjes die uit de Japanse maatschappij zijn overgewaaid. De strakke organisatie uit zich in een welbepaalde volgorde die bij de opbouw van de sushi moet worden gerespecteerd. Het nette pak wordt vertegenwoordigd door de versheid van de ingrediënten en het majestueuze uitzicht uitgaande van een veelal mondpassend gerecht.

Strak georganiseerd en netjes in het pak zijn ook de vele Japanners die dagelijks in ochtend- en avondspits het welgeorganiseerde verkeer in Tokio, Kobe en andere Japanse grootsteden trotseren. Als je het nog niet live hebt meegemaakt, werden er via je netvliezen al zeker mediabeelden van de overbevolkte, maar toch steeds stipt rijdende Japanse metrostellen naar je hersenen gebracht. Van efficiënt massatransport gesproken.

Als je dan naar bepaalde Japanse restaurants gaat, heb je de combinatie van beiden. Sushi’s die via een lopende band netjes opgelijnd en ‘al dan niet en masse’ de hongerige magen bereiken. U besefte het misschien nog niet, maar de snelheid en frequentie waarmee uw favoriete kleurrijke hapje uw  hongerige zelve bereikt, is afhankelijk van het uur waarop u ter tafel schrijdt. Arriveer je bij aanvang van een ‘service’ – zoals je dat tegenwoordig moet noemen – of al bijna aan het eind, een andere culinaire ervaring zal uw aandeel zijn.

Scenario 1: Je komt aan bij aanvang van de service. De koks – uiteraard ook strak in het witte pak -  plaatsen de 20 verschillende soorten sushi netjes één voor één op de band. Het is net een kralenketting waar bolletjes met diverse kleuren elkaar steeds in eenzelfde kleurenvolgorde opvolgen. Neemt er iemand net voor jouw neus jouw favoriete sushi van de band, geen nood, want snel erna volgt dat specifieke sushi’s evenbeeld om alsnog toe te kunnen happen. Arriveer je dus bij het begin van de service, dan hoef je allesbehalve lang op het door jouw gegeerde kleinood te wachten. Sushi’s passeren en masse je neus en er komt geen enkel moment waarop het massatranssport jouw eetlust zal doen wachten, ook niet als je voor jouw favoriete schoteltje gaat.

Scenario 2: Je arriveert tegen het einde van de service. De koks – nog steeds in strak pak, nu wit met misschien al wat culinaire vlekken – zien met lede ogen de aantallen bezoekers aan hun tafels al wat zakken. De band staat dus niet meer helemaal vol, want de koks maken al wat minder van die begeerde Japanse hapjes om te vermijden dat er al teveel bij het afval belanden. Bijkomende situatie: 5 van de 20 sushi’s zijn die dag duidelijk wat minder in trek, dus daarvan gaan de koks er verhoudingsgewijs ook al heel wat minder maken. En dan ben jij natuurlijk net die restaurantbezoeker met net die smaakpapillen die je net bij 1 van die 5 sushi’s naar het opperste culinaire genot brengen. En als klap op de vuurpijl is er dan nog die ene persoon die aan een tafeltje zit dat door de immer draaiende transportband vóór jouw wordt gevoed. Net die ene die blijkbaar hetzelfde smaakgevoel heeft als jou en dus met jouw lievelingshapje gaat lopen.

De late aankomst maakt dat je berehonger hebt, maar net op dat ogenblik wordt je eetlust geremd door een ander massatransportregime dan dat dat je had mogen genieten als je een uurtje eerder je benen onder tafel had geschoven.

Naast het culinaire genot en het genieten van het fijne gezelschap leidt heerlijk tafelen ook tot allerhande zich in ons lichaam afspelende chemische processen. Een deel van die processen brengen je hersenen binnen afzienbare tijd naar het zaligmakende gevoel van verzadigdheid. Kom je vroeg in de service dan kan je dat gevoel snel en op basis van je favoriete hapjes bereiken. Kom je laat, dan zal het wat langer duren alvorens de verzadigdheid je komt verblijden, helemaal zeker als je dan ook nog telkens gaat wachten op dat ene van die vijf uit de twintig hapjes.

Kom je vroeg, dan zal het bereiken van de verzadigdheid niet worden gecontroleerd door de hoeveelheid en de frequentie van de verschillende sushi’s die aan jouw tafeltje passeren. Kom je laat, wordt het wachten en word je gevoel van verzadigdheid wel gecontroleerd door de hoeveelheid en frequentie van die ene sushisoort die je watertandend doet verlangen naar 'nog eentje van hetzelfde'.

interkristallijne - micro

Kom je vroeg, dan zijn de chemische processen die tot verzadiging leiden niet gecontroleerd door het sushi-massatransport. Kom je laat, dan kom je enkel via sushi-massatransport-gecontroleerde processen tot een mijn-maag-is-vol-gevoel.

Het is net zo met vele chemische reacties. Zo zal het risico op intergranulaire corrosie in roestvast staal in ruime mate mee worden bepaald door het al dan niet gecontroleerd zijn van het massatransport van chroomatomen doorheen het roestvast staal. Als je dat niet onder controle hebt, kan dat bij lassen bv. leiden tot ‘sensitisatie in de hitte-beïnvloede zone (HBZ) van de las’. Als die HBZ inderdaad ‘gesensitiseerd’ is, stijgt het risico op intergranulaire corrosie van zodra het roestvast staal in contact komt met water.

Wil je meer weten over corrosie, lassen en/of hun onderling verband? Mail naar info@materialsconsult.be of tel. +32.16.40.21.53. Van harte WELKOM !

 

En tot slot:

Massatransport-gecontroleerde reacties zijn er in alle sectoren en vele van hun processen. Energieproductie, farmacie, biologie, in de voeding (leve sushi en ook meer en meer tapas op een transportband) en niet te vergeten, het vervoer. Dat laatste gaat niet alleen over metro’s in Japan, maar ook over ...

Rijdt het vlotjes op de baan of met de trein? Dan is er geen massatransport-gecontroleerde verplaatsing van de voertuigen.
Is het aanschuiven geblazen? Dan hebt u te lijden onder een massatransport-gecontroleerd vervoersproces.

Tot slot nog twee tips voor deze herfstvakantie:

  1. Kies in de pretparken voor die attracties waar er zich aan de ingang liefst geen, en anders een zo weinig mogelijk massatransport-gecontroleerd aanschuifproces voordoet; tenzij aanschuiven één van je hobby’s is.
  2. Vervang in punt 1 ‘in de pretparken’ door ‘bij een bezoek aan de boekenbeus’ en ‘die attracties waar er zich aan de ingang’ vervang je door ‘die handtekenende auteurs waar er zich’.

Veel plezier !

 
Wielerpeloton strijdt voor de allereerste Ereprijs Materials Consult Afdrukken E-mailadres
AddThis Social Bookmark Button

Terwijl de Ronde van Frankrijk 2017 zijn ontknoping kende op de Champs-Elysées in Parijs woedde er tegelijk een hevige strijd in en om de Boutersemse Malendriesstraat. Verdeeld over vier categorieën streden een honderdveertigtal wielrenners om de eer de allereerste Ereprijs Materials Consult in de wacht te kunnen slepen. De Ereprijs Materials Consult vormde daarbij de bekroning van de wedstrijden georganiseerd in het kader van de jaarlijkse memorial Francis Tuerlinckx.

Om de prijs in de wacht te kunnen slepen moesten senioren C/D/E en liefhebbers een mooi en uitdagend parcours afleggen langsheen de pittige helling van de Koppeleikenstraat en de heuvels van de Boskouter, met start en finish aan de deuren van Materials Consult in de Malendriesstraat. Een beproeving van 13 ronden voor de senioren en 16 ronden voor de liefhebbers later, en de winnaars waren bekend:

Bij de senioren C mocht Koen Heremans het hoogste podiumtrapje betreden, terwijl Kurt Van Goidsenhoven en VItal Pauwels als tweede en derde over de lijn kwamen. Wim Van Uffel kwam als winnaar over de streep bij de senioren D, met in zijn kielzog Eric Maillard en Robert Van de Kerkhof als respectievelijk tweede en derde. Martin Durant was de winnaar bij de senioren E, terwijl René Van Gils als tweede en Roland Degeest als derde de finishlijn voorbij zoefden. Tot slot van de festiviteiten was de Ereprijs Materials Consult bij de liefhebbers weggelegd voor Pepijn Verbruggen, terwijl ook Nick De Weerdt als tweede en Marnix Michiels als derde mee op het podium mochten, geflankeerd door Marie-Louise Verbiest en Patrick Tuerlinckx, bezielers van de memorial Francis Tuerlinkcx, Sarah Boon, burgemeester van Boutersem en Frans Vos, zaakvoerder van Materials Consult.

In Parijs zegevierde dezelfde avond Chris Froome als winnaar van de Ronde van Frankrijk. In Boutersem waren het minder bekende, maar even strijdvaardige wielerhelden die om de Ereprijs Materials Consult streden. PROFICIAT aan allen.

 Ereprijs Materials Consult 2017 - podium senioren C 

Podium Senioren C: Koen Heremans (1ste), Kurt Van Goidsenhoven (2de), Vital Pauwels (3de)        

Ereprijs Materials Consult 2017 - podium senioren D 

Podium Senioren D: Wim Van Uffel (1ste), Eric Maillard (2de), Robert Van de Kerkhof (3de)

 

Ereprijs Materials Consult 2017 - podium senioren E 

Podium Senioren E: Martin Durant (1ste), René Van Gils (2de), Roland Degeest (3de, niet op het podium)

 

Ereprijs Materials Consult 2017 - podium liefhebbers

Podium Liefhebbers: Pepijn Verbruggen (1ste), Nick De Weerdt (2de), Marnix Michiels (3de)

 
Materials Consult stapt in het wielerpeloton Afdrukken E-mailadres
AddThis Social Bookmark Button

Terwijl Wout van Aert en Mathieu van der Poel een titanenstrijd voeren in het veldrijden, start het wielerseizoen 2017 op zijn beurt vol energie.

Een nieuw seizoen betekent ook nieuwe sponsors. Materials Consult is verheugd om vanaf 2017 als shirtsponsor mee zijn schouders onder Wielerteam ‘Boutersem Sportief’ te kunnen zetten. De leden van Boutersem Sportief nemen in België en ver daarbuiten deel aan competitiewedstrijden voor liefhebbers of maken deel uit van het team wielertoeristen.

En ook het ‘Cannibal Team’ mag vanaf dit seizoen op onze sponsoring rekenen. Het logo van Materials Consult siert vanaf nu de wieleroutfits van hun elites zonder contract. Het Cannibal team kent ook een uitgebreide en internationaal actieve jeugdwerking, met alvast de kersverse Belgisch aspirantenkampioene in hun rangen; een grote proficiat! Sportieve en dus gezonde jeugd verdient onze volle steun.

Materials Consult is als materiaalkundig expertisebureau reeds verschillende jaren actief in de wereld van de fietsrecreatie. Adviezen i.v.m. het lassen van aluminiumfietsframes, schade-analyse van carbonkaders en materiaalanalyse van zadelpennen zijn slechts enkele voorbeelden van de diensten die Materials Consult reeds heeft verleend aan de wielerwereld.

 

DSCN5632  DSCN5637

De enthousiaste en gemotiveerde renners van Boutersem Sportief                            Materials Consult op shirt en pet

 

 
Kwaliteit heeft niets te maken met patriotisme Afdrukken E-mailadres
AddThis Social Bookmark Button

Een foto van een gescheurde staalbalk, iemand die op basis van die foto vraagt wat de scheuroorzaak is en een hoop mensen die denken dat ze enkel en alleen op basis van die foto de oorzaak van de scheur kunnen bepalen, meer heb je op de sociale media niet nodig om diegene die de vraag stelde tot complete verwarring te brengen. Het is me niet echt duidelijk hoe neuronen, synapsen en andere hersenmaterie samenwerken om een besluit te nemen over de oorzaak of oorzaken van een schade zonder dat een goede schade-analyse werd uitgevoerd.

3---Large-Crack-in-a-Steel-Beam

Gelukkig doen vele mensen ‘suggesties’ dat het een of ander een rol ‘kan’ hebben gespeeld bij het tot stand komen van de schade; voorbehoud is een mooie deugd als je niet weet wat er exact is gebeurd. Anderen vermelden slechts één of twee van de vele mogelijke oorzaken en creëren de absurde indruk dat ze die één of twee oorzaken op de foto kunnen zien; rare gewoonte. Enkel en alleen door te kijken naar de gescheurde balk is het onmogelijk te stellen dat het staal van slechte kwaliteit is, dat de balk een ongeschikte warmtebehandeling heeft ondergaan of onderworpen was aan overmatige spanningen; specifieke analyses en een juiste interpretatie van de testresultaten zijn onontbeerlijk alvorens je dergelijke uitspraken kan en mag doen.

En dan is er nog de enorme massa mensen die kwaliteit verwarren met patriotisme en/of protectionisme. Wanneer hen naar de oorzaak van het scheuren wordt gevraagd, is hun antwoord simpel en duidelijk: ‘Dat heb je met Aziatisch of Afrikaans staal’ of - als ze de schijn van correctheid willen opwekken en afhankelijk van hun nationaliteit - ‘het is geen Amerikaans staal’ of ‘het is geen Europees staal’. Het ontgaat me volledig hoe je enkel op basis van een foto, zonder materiaalcertificaat kan oordelen over de herkomst van het staal.

Op basis van mijn 18 jaar ervaring als schade-expert kan ik u garanderen dat ‘slecht’ staal niet enkel en alleen afkomstig is uit 1 of 2 regio’s in de wereld of, zoals sommige hardcore patriotten beweren, uit een welbepaald Aziatisch land. Overal in de wereld worden wel eens productiefouten gemaakt of loopt wel eens iets mis bij de kwaliteitscontrole, waardoor zogenaamd ‘slecht’ staal alsnog tot op de markt geraakt. Hetgeen die patriotten beweren heeft geen enkel verband met kwaliteit, maar wel met economisch protectionisme of platvloers populisme. Patriotisme en protectionisme hebben nog nooit ten dienste gestaan van de kwaliteit, betrouwbaarheid of veiligheid van technische producten of installaties. Sommigen beschouwen protectionisme en patriotisme als belangrijke economische en sociale waarden, maar die woorden hebben geen enkel verband met de goede ingenieurspraktijk. Wel integendeel, protectionisme en patriotisme ondermijnen de kansen om ‘s werelds best mogelijke producten en installaties te ontwerpen en te maken.

Heb je wel eens overwogen dat – vanuit technisch en kwaliteitsstandpunt – het beste materiaal voor jouw product of installatie mogelijk wordt geproduceerd in een ander dan jouw land?

Kwaliteit heeft niets te maken met patriotisme en protectionisme; een belangrijk gedeelte van kwaliteit wordt verworven door een verstandig ingezette openheid voor de mogelijkheden en talenten van alle mensen in de wereld.

 

Frans Vos

Zaakvoerder Materials Consult bvba

 

Een andere blog over de rol van sociale media bij schade-analyses

 

 
<< Start < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

Pagina 3 van 12
NederlandsEnglish